Liturgijska odjeća koju koristimo 3. dio – Kazula i dalmatika

Kazula ili Misnica (koja se u Pravoslavnim crkvama zove felonion, a φελονης u 2 Timoteju 4, 13), je okićen kružni odjevni predmet s otvorom za glavu u sredini. Kada se nosi, ona doseže do zapešća, tako da ako nositelj drži obje ruke ravno čini polukrug kada se gleda od naprijed ili nazad. Kazula potječe od paenule koja se u prvom stoljeću nosila kao kaput od strane oba spola. U današnje vrijeme kazulu može nositi svećenik koji predvodi Euharistijsko slavlje. U skladu s običajima iz tog vremena, možemo zaključiti da je Isus najvjerojatnije nosio kazulu na Posljednjoj večeri.

Kazula se uvijek nosi zajedno sa štolom. Štola se u pravilu stavlja ispod kazule. U stvari, nošenje štole i kazule predstavlja kombinaciju usporedivu s nošenjem kravate i odjela. Nije primjereno nositi kazulu u službi koja ne uključuje Pričest (izuzeci su Veliki petak i Velika subota). Kazula, kao i štola, može biti u različitim liturgijskim bojama (što ćemo objasniti u narednim člancima).

U Rimskom Carstvu su prakticirana dva načina izvršenja smrtne kazne: oni bez državljanstva bili bi bačeni divljim životinjama, a rimski građani su pogubljeni mačem. Stoga, kada Pavao kaže da je izbavljen iz lavljih usta (2 Timoteju 4, 17), to znači da je uspješno je dokazao svoju rimsko građanstvo. Većina prijevoda se nejasno odnosi prema odjevnom predmetu koji Pavao spominje u 2 Timoteju 4, 13, ali u grčkom tekstu je jasno da on od Timoteja traži da mu donese kazulu (φελονης) koju je ostavio u Troadi. Dizajn Pavlove kazule učinio bi očitim Pavlov status rimskog građanina bilo kojem svjedoku pogubljenja.

Stoga, kada je svećenik odjeven u kazulu, on je odjeven poput kršćanskog mučenika koji je spreman i na to da mu se glava odsječe za Krista, ili poput Isusa kada je predsjedao Posljednjom večerom.

Dalmatika je u prvom stoljeću bila odjeća koju su pripadnici više klase nosili preko svoje tunike. Ona je vrlo slična superpeliciju, osim što je jednostavnijeg kroja i ne mora nužno biti bijele boje, već može biti u različitim liturgijskim bojama i bogato okićena. Dalmatika je liturgijski odjevni predmet koju ponekad nose đakoni. Đakonska štola se može nositi ispod ili preko dalmatike, no mislim da će u većini slučajeva bolje izgledati ako se štola stavi preko nje.

 

Nastavit će se…

 

Bibliografija: Ken Collins Vestements Glossary

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s