Znanstveni senzacionalizam i „Evanđelje Isusove žene”

Autor. dr. sc. Slaven Letica
.
letica_nova1

 

Svi svjetski, pa i brojni hrvatski mediji, objavili su, tjedan dana prije Uskrsa, priču o završetku dvogodišnje analize autentičnosti malog, veličine kreditne kartice, koptsko-kršćanskoga (danas bi rekli egipatskoga) papirusa, u medijima senzacionalistički nazvanog „Evanđelje Isusove žene”.

Istraživački tim sastavljen od dvanaest povjesničara, teologa, kemičara, grafologa i eksperata za drevne egipatske papiruse i pergamente, predvodila je jedna žena: predstojnica Odsjeka za svetačke (religijske) studije Sveučilišta Harvard profesorica Karen L. King.

senzacija1a2

Dr. Karen L. King s fragmentom koptskog papirusa

Analiza izvornosti papirusa i autentičnosti teksta spomenutog „Evanđelja Isusove žene” započela je u jesen 2012., nakon što je profesorica King (prva žena na čelu spomenutog sveučilišnog odsjeka od njegova utemeljenja pradavne 1721. godine) na Međunarodnom koptskom kongresu u Rimu 18. rujna 2012. javnost obavijestila o pronalasku i postojanju tajnovitog papirusa koji navodno daje naslutiti da je Isus Krist – bio oženjen ili da je imao nevjenčanu ženu.

Veliko zanimanje javnosti, posebice u kršćanskom dijelu svijeta, pobudila je već tada izjavom da je papirus vjerojatno iz četvrtog stoljeća i da na njemu, između ostalog, piše: „Isus im reče, moja žena…” i „Moja žena… bit će moja učenica”.

U ozračju očekivanja Uskrsa, sa savršenim, tipično američkim, osjećajem za samo/promidžbu, nakon završetka dvogodišnjih istraživanja tima stručnjaka s četiri američka (Harvard, Princeton, Columbia, Massachusetts) i jednog australijskog (Macquarie) sveučilišta, profesorica King je kazala da su kompleksne analize papirusa i tinte potvrdile njegovu autentičnost! Potvrdila je i da je 2012. bila u krivu kad je pretpostavila da je papirus iz četvrtoga stoljeća, jer je utvrđeno da je iz osmog stoljeća.

Zatim je dodala: „Sada možemo prijeći preko pitanja falsifikata i razmotriti važnost ovog fragmenta za povijest Kršćanstva. Postoji mnogo pitanja na koja ovaj fragment ne može odgovoriti. Govori li Isus o svojoj stvarnoj ženi ili o Crkvi ili o ženi-sestri? Tko je Marija: njegova majka, supruga ili neka sasvim druga Marija?”

Zaključila je feministički i pomalo agnostički, u odnosu na matični kršćanski teologijski diskurs o Isusu Kristu: „Važno se zapitati: Zašto je pitanje Je li Isus bio oženjen ili ne uopće bitno? Zašto se ljudi zgražaju nad tim pitanjem? Zaista, u čemu je problem? Zašto ljudi govore o tome je li Isus bio ili nije bio oženjen? Zašto ljudi raspravljaju o tome tko je vrijedan, a tko ne biti njegovim učenikom?”

Iako osobno nisam teolog i bibličar, ne kanim se osvrtati na stoljećima dugu raspravu o bračnom statusu čovjeka (!) Isusa Krista, o celibatu i o socijalnom i profesionalnom položaju žena u rimokatoličkoj crkvi i u kršćanskim crkvama općenito.

Ono na što se kanim osvrnuti je sve češća estradizacija i medijska banalizacija poslanja znanosti kao društvene institucije.

Naime, „znanstveno” i medijsko „brendiranje” jednog sićušnog komadića pergamenta kao „Evanđelja Isusove žene” zasigurno ne pridonosi javnom povjerenju ljudi u spoznajno i društveno poslanje znanosti i znanstvenika.

Tim više što je taj pergament nastao 700 ili čak 800 godina nakon Isusova rođenja, dakle otprilike toliko godina poslije četiriju evanđelja („radosnica”), od kojih se – na temelju komparativne analize u njima zabilježenih potvrđenih povijesnih događaja – najstarijim najčešće smatra Markovo: povjesničari, antropolozi i bogoznanci smatraju da je napisano negdje između 30-te i 70-te godine nakon Isusove smrti.

Sva četiri kanonska evanđelja (Markovo, Lukino, Matejevo i Ivanovo) svjedoče o velikoj sklonosti, razumijevanju, plemenitosti i dobroti s kojima se Isus odnosio prema brojnim ženama, ali i ogromnom povjerenju koje je imao u žene.

Odnos Isusa prema ženama bio je tako topao, prožet razumijevanjem, povjerenjem i ljubavlju, da bi svaki nekršćanin koji čita „radosnice” (evanđelja) mogao zaključiti da je zapravo bio – ženskar, pa i gorljivi feminist: od smrti je spasio osuđenicu na smrt, radosno je razgovarao s pogankama, poboljšao je prava žena tijekom razvoda, promijenio je odnos prema griješnim, da je božji Poslanik prvo je priopćio ženi, a žene su uz njega bile u trenutku rođenja, smrti i uskrsnuća.

Ako izuzmemo bezuvjetnu i beskonačnu ljubav koju je osjećao prema majci (tipičnu za sve Židove i Mediterance općenito), posebno je osjećajno bogat bio njegov odnos s Marijom Magdalenom, preobraćenom griješnicom koju danas katolici, pravoslavci i protestanti slave kao sveticu: Mariju Magdalenu ili Magdalensku (iz mjesta Magdale).

Prema zapisima iz svih četiriju evanđelja, ta je bivša griješnica iz koje je Isus istjerao ili izagnao čak sedam đavla ili đavola postala njegova najvjernija učenica. Silno ga je voljela, pa je teško isključiti i ljudski-ženski osjećaj ljubavi. Ona je bila pod križem kad je na njemu razapet i mučen, a bila je, prema svim evanđeljima i prva svjedokinja njegova uskrsnuća.

Zaključiti mi je. Senzacionalistički najavljeno i praćeno istraživanje izvornosti i smisla komadića papirusa koji je nazvan „Evanđeljem Isusove žene” nije otkrilo i nije moglo otkriti baš ništa novog o životu čovjeka i boga Isusa Krista.

Ili ipak jest nešto?

 

senzacija2a3

Alexander Ivanov: Ukazanje Krista Mariji Magdaleni (1834.-1836)

.

senzacija3a4

Tiziano Vecelli: Sveta Marija Magdalena, 1532. Galerija Palatina, Firenca

.

senzacija4a5

Frans Francken II: Marija Magdalene umiva Isusove noge (ulje na platnu, 1637.)

.

senzacija5a6

Sandro Botticelli: Oplakivanje mrtvoga Krista sa svecima, 1490. god.

.

Autoru možete pisati na: slletica@inet.hr

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s