Stablo spoznaje dobra i zla (1. dio) – Slobodna volja

tree-of-knowledgeI Jahve, Bog, zasadi vrt na istoku, u Edenu, i u nj smjesti čovjeka koga je napravio. Tada Jahve, Bog, učini te iz zemlje nikoše svakovrsna stabla – pogledu zamamljiva a dobra za hranu – i stablo života, nasred vrta, i stablo spoznaje dobra i zla….

Jahve, Bog, zapovjedi čovjeku: »Sa svakoga stabla u vrtu slobodno jedi, ali sa stabla spoznaje dobra i zla da nisi jeo! U onaj dan u koji s njega okusiš, zacijelo ćeš umrijeti!« Postanak 2, 8-9. 16.17

.

Među najuvraženijim zabludama među evanđeoskim kršćanima jest ona da je Bog «stablo spoznaje dobra i zla» u Edenski vrt smjestio zbog čovjekove slobode izbora, odnosno zbog njegove «slobodne volje».

Mada su Adam i Eva doista bili jedini ljudi koji su zaista imali slobodnu volju (stoga jer još nisu upali u grijeh), te su mogli birati i izabrali, smatram da je potpuno neutemeljeno tvrditi da je sloboda izbora bila osnovni razlog za postojanje «stabla spoznaje dobra i zla». Sloboda ljudskog izbora nije središnje pitanje kojim se Bog bavi.

Nekim ljudima se sve u Bibliji vrti oko čovjeka i njegove «slobodne volje». Umalo pa bi mogli tvrditi da i sam Bog postoji zbog njihove «slobodne volje».

Božja riječ kaže: «Gospodin je Duh, a gdje je Duh Gospodnji, ondje je sloboda» (2 Kor 3, 17). Najviša razina slobode koju su Adam i Eva (kao i svaki čovjek) mogli ikada imati bila je da uživaju u savršenstvu i čistoći Edenskog vrta, te potpunoj odsutnosti grijeha. To je zaista bila prava sloboda! Mogli su slobodno jesti sa svakoga stabla u vrtu, osim sa stabla spoznaje dobra i zla. Imali su više nego dovoljno izbora… Ubrati plod sa zabranjenog drveta nije moglo značiti izraz slobode, već jedino neposluh prema Bogu i smrt! Počiniti grijeh nikada ne može biti put do slobode, već jedino način upadanja u ropstvo!

Ima onih koji tvrde da bi bez mogućnosti da uberu plod sa «stabla spoznaje dobra i zla» Edenski vrt za Adama i Evu bio zatočeništvo.1 Za takve će i dolazak Kraljevstva Božjeg u njegovoj punini, kada više neće biti moguće sagriješiti, zasigurno biti neizdrživ napad na «slobodu volje». Za njih je današnji svijet u kojem grijeha ima na izbor, vjerojatno najviši izraz slobode, a ne ljudske zarobljenosti kao što zapravo jest.. Kada se Isusu bude moralo podložiti svako koljeno oni će vikati: «Nemoj Gospodine, nemoj! Pazi na slobodu volje!»!

Gospodin je Adamu rekao: «…sa stabla spoznaje dobra i zla da nisi jeo! U onaj dan u koji s njega okusiš, zacijelo ćeš umrijeti!«. Dakle, rekao mu je: «Nemoj!», a ne: «Biraj!». U samom tekstu ne možemo naći ništa o slobodi izbora. To je bila Gospodnja zapovijed! Zapovijed je bila data u namjeri da ju čovjek posluša i spasi život! Kada roditelj djetetu kaže: «Nemoj ići na cestu!», on time ne misli: «Neka izabere hoće ili ići na cestu ili neće..». Roditelj doista ne želi da dijete ide na cestu! On time želi svome djetetu sačuvati život! Kada nam Gospodin kaže: «Nemoj nešto činiti!», On to doista i misli, ne govori to radi naše slobode izbora.

Reći Adamu i Evi da imaju slobodu izbora poslušati Boga ili ne, u stvari je isto što i reći: «Zar vam je Bog rekao da ne smijete jesti ni s jednog drveta u vrtu?… Ne, nećete umrijeti! Nego, zna Bog: onog dana kad budete s njega jeli, otvorit će vam se oči, i vi ćete biti kao bogovi koji razlučuju dobro i zlo.» Takva «sloboda izbora» je zapravo bila đavolska prevara koja ih je odvela u pad, ropstvo i smrt.

Takvo krivo učenje vodi i do krivog razumijevanja uloge kršćanina u društvu. Svakako je istina da svim ljudima trebamo pružiti i ljubav, razumijevanje i pažnju. No ljudi nisu slobodni birati jer su robovi grijeha.2 Birati između činjenja dobra i zla niti nije izbor koji predstavlja slobodu. Stoga, zadatak kršćanina nije da ljudima pruži takvu slobodu izbora – hoće li biti poslušni Bogu ili živjeti u grijehu – nego da ljudima pomogne da se osvjedoče u vlastitu grešnost, ropstvo i propast, da ih vodi prema vjeri i pokajanju, ne bili se utekli Kristovom spasonosnom križu kao svojoj jedinoj nadi.

Kršćanin mora afirmirati Božji moralni Zakon kao dobra i poželjan za sve ljude.3 Mora istodobno afirmirati Božju pravednost i milost. U jednoj ruci mora nositi Božji Zakon, a u drugoj poruku Božje milosti. Kada nas Zakon osvjedoči u vlastitu grešnost, palost i nedostatnost, trebamo pribjeći Kristu kao našem jedinom spasu.

Ako nema Božjeg Zakona, nema ni osvjedočenosti u vlastitu grešnost, ako nema osvjedočenosti u vlastitu grešnost nema niti potrebe za križem, ako nema križa nema ni stvarnog obraćenja i spasenja.

.

U drugom dijelu ćemo govoriti o stvarnom značaju «stabla spoznaje dobra i zla».

.

Jasmin Koso, siječanj 2014.

.

———————————————————————————————————————————————

1 Tako Goran Punda u 27. broju časopisa «Duhovno vrelo», u članku Pod Kristovim stijegom protiv grešnika, smatrajući da je u redu da djeca kršćana budu izložena različitim informacijama, mišljenjima, i vrijednostima, piše: “Istinska sloboda predmnijeva izbor. Stoga je i Bog stavio pred Adama i Evu, uz drvo života, i drvo spoznaje dobra i zla, naravno, uz jasne upute i upozorenja. Ali mogućnost izbora je za naše roditelje bila neupitna. Da nije bilo tako, čovječanstvo bi i dalje živjelo u raju – zatočeno.”

2 Stoga je još promašenije afirmirati današnju “slobodu izbora” uspoređujući je s Edenskim vrtom. Osim toga, ono što se dogodilo u Edenskom vrttu bila je tragedija za cijeli ljudski rod, a ne podvig koji bi trebao služiti kao presedan za govor o “slobodi izbora”.

3 Naime, antinomianizam je hereza koja često dolazi «u paketu» sa zabludama u vezi «slobodne volje». Starozavjetni obredi ispunili su svoju svrhu u Isusu Kristu, a društveni propisi i kazne koji su se odnosili na starozavjetnu Crkvu – Izrael, prošli su proširenjem Crkve Božje na sve narode (baš kao što mnogi propisi koji su vrijedili u bivšoj državi, gube svoju svrhu uspostavom nove). No Božji moralni Zakon i dalje stoji kao dobar i poželjan za sve ljude u svim vremenima.

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s