Žumanjak i bjelanjak

Odnos legitimnih ljudskih potreba i grešnosti

 

b990d6e01953bcd22f5830092292c99e_view_mKakav je odnos aspekta prihvatljivih i Bogu ugodnih ljudskih potreba i aktivnosti, te aspekta grijeha i grešnosti u životu jednog vjernika kršćanina?

Što hoću kazati? Opisat ću to kroz ilustraciju jajeta koje nam je potrebno da napravimo kolač. Recimo da žumanjak predstavlja dobre i potrebne stvari u našem životu, ili Bogu ugodna djela, a bjelanjak grijeh. Da biste napravili kolač, trebate odvojiti žumanjak od bjelanjka, no koliko god se trudili uz žumanjak će vam uvijek ostati barem malo bjelanjka. Ako pokušate posve odvojiti bjelanjak oštetiti ćete i žumanjak, ili ćete ostati bez njega, a žumanjak vam je potreban. Ova usporedba možda nije savršena, moguće je da netko posjeduje tehniku potpunog odvajanja žumanjka od bjelanjka, no sasvim je sigurno da nitko od nas ne posjeduje tehniku potpunog odvajanja od grijeha.

Tako ima vjernika koji se „izluđuju“ analizirajući svoje motive, misli ili djela, nastojeći da ona budu posve „čista“, odnosno bez grešnih elemenata i pobuda. Međutim, dokle god živimo na ovome svijetu naša djela i pobude neće biti posve „čisti“. Uz dobre i potrebne aktivnosti uvijek će biti prisutna i određena mjera grešnosti. No Bog i naša nesavršena djela prihvaća kao Njemu ugodna i to samo po zaslugama našeg Gospodina Isusa Krista, zato jer smo opravdani vjerom u Njega, jer se nalazimo „u Njemu“. U protivnom bi sva naša djela pred Bogom bila bezvrijedna, kao „prljave haljine“.

Smatram da je poželjnije, odnosno mnogo „manje zlo“ prihvatiti određenu neizbježnu količinu grešnosti i grijeha u vlastitom životu, postupcima i motivima, nego život provoditi u frustracijama koje će nas paralizirati, te duševno i socijalnom oštetiti. Naime, ta potreba da analiziramo svoja djela i pokušavamo biti posve “čisti” od grijeha nas čini tjeskobnima, nesigurnima, krutima, dvoličnima i lažnima, samopravednima, sklonima osudi, usmjerenima samo na sebe, uglavnom očajnima i nesretnima, i zapravo nas sprečava da živimo aktivan i plodonosan život za Boga. Ukratko, ljudi ne poznaju i ne prihvaćaju sami sebe, a to ih vodi ka još više očajanja, padova i grijeha u životu.

Ovaj pokušaj da se „žumanjak posve odvoji od bjelanjka, pri čemu ostajemo i bez žumanjka“ najvidljiviji je u odnosu puritanskih fundamentalista spram seksualnosti. Na području ljudske seksualnosti posebno je teško postaviti granicu između legitimnih pobuda i ljudske grešnosti. U pokušaju da posve odstrane seksualne grijehe, oni zapravo negiraju i samu ljudsku seksualnost ili libido. No ljudi se trebaju ponašati i seksualno, potrebno nam je zavođenje, da nekome pokažemo da nam se sviđa itd., makar netko u tome vidio i opasnost grijeha. Ne možemo iz potpuno aseksualnog ponašanja odjednom ući u brak i “uskočiti” u krevet.

Time se čini šteta mladim ljudima, njihovom emotivnom i socijalnom sazrijevanju. Oni će naposljetku odušak svojoj seksualnoj potrebi potražiti na skrovite načine, u pobuni ili bijegu iz takvog krutog sistema. Nepopravljiva šteta se nanosi i osobama koje se obrate kao starije. Milost vrijedi samo do ulaznih vrata, a nakon toga nastupa legalizam. Za njih je to izvor brojnih muka i frustracija. Negirane emotivne i seksualne potrebe će naposljetku “eksplodirati” kroz neke druge i često nezdrave načine.

Ovdje se zapravo radi o rigidnom razumijevanju kršćanskog života kao obdržavanja skupa pravila, propisa i ponajviše zabrana, uz nedostatak ljubavi i milosrđa. No temelj kršćanske poslušnosti nije skup pravila i propisa koji nas razlikuju od ostalih ljudi – „onih vani“, kao što je to bilo u (farizejskom) Židovstvu prvog stoljeća, već vjera koja se očituje u plodonosnoj ljubavi i zahvalnosti, a koja rađa svakom vrstom predanja, nesebičnosti i poniznosti, te dobrih i Bogu ugodnih djela.

.

Jasmin Koso, kolovoz 2015.

Oglasi

Jedna misao o “Žumanjak i bjelanjak

  1. Povratni ping: “Hyper Grace” – Možemo li biti spašeni bez pokajanja i poslušnosti? | Via media - glasilo župe Krista Otkupitelja Zagreb

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s