Zašto rimokatolici odaju počast tijelima mrtvih svetaca?

svLeopod_bolestanPovodom najave dolaska tijela sv. Leopolda Mandića u Hrvatsku i sam sam ostao zapanjen terminologijom koju pojedini rimokatolički predstavnici koriste. Tako sam neki dan ostao zatečen izrazima poput: “početak kulta” i “štovanje“.

Rekoh sebi: “Pa stvarno… Ti rimokatolici…”

U protestantskoj i anglikanskoj tradiciji također poznajemo poštovanje prema posebno posvećenim pojedincima, crkvenim ocima, naučiteljima i mučenicima, te sjećanje na njih i molitve za nasljedovanje njihova primjera. Također vjerujemo u “općinstvo svetih” i znamo da su u Bogu svi sveti živi (Luka 20, 37-38).

Pri “molitvi naroda” (prema Knjizi zajedničkih molitava) molimo:

“Blagoslivljamo Tvoje sveto Ime poradi svih onih Tvojih slugu koji su preminuli u vjeri i bogobojaznosti. Usrdno Te molimo, pomogni nam slijediti njihov dobar primjer kako bismo zajedno s njima mogli imati udjela u nebeskom kraljevstvu.”

No mislim si dalje: “Ali ovako nešto…”

Međutim, da bismo mogli što objektivnije ocijeniti rimokatoličku praksu odavanja počasti tijelima svetaca i relikvijama moramo doista poznavati što to oni o tome uče. Vjerujem da mnogi kritiziraju ovu praksu (ili ju čak doživljavaju vrlo odbojnom), a da zapravo samo misle da znaju zašto rimokatolici to čine.

Stoga, bez posebnog vrijednosnog suda, ukratko razmotrimo što o tome doista misle rimokatolici.

Kanonizirani sveci

Protivnici ove prakse često prigovaraju da su svi istinski kršćanski vjernici sveti ili sveci. No ni rimokatolici u stvari nemaju ništa protiv ovakvog načina gledanja. Apostol Pavao doista govori o kršćanima na taj način. No rimokatolici smatraju kako se taj izraz “sveti” ili “sveci” u Bibliji koristi i u raznim drugim kontekstima ili na nešto drugačije načine.

Kada kanoniziraju nekog sveca oni pod tim jednostavno misle da se radi o heroju vjere ili od Boga odvojenoj osobi koja je uspješno “istrčala svoju trku vjere” i otišla ravno u Nebo (budući da ne vjeruju da svi dospijevamo direktno u Nebo), u Božju prisutnost, da bi nas tamo zagovarala svojim molitvama.1

Pri tome zagovor označava molitvu jedne osobe za drugu. Rimokatolici smatraju da molitva jedne osobe za drugu (ili zagovor svetaca) nije zamjena za jedinstvenu Kristovu posredničku ulogu. Već da se radi samo o sudjelovanju u Kristovom jedinstvenom posredništvu.

Molitva mrtvi ljudima

Rimokatolici ne smatraju da se tražeći zagovor svetaca mole mrtvim ljudima, jer oni koji su u Nebu nisu doista mrtvi. Kao što smo već spomenuli, u Luki 20, 37-38 stoji: A da mrtvi ustaju, naznači i Mojsije kad u odlomku o grmu Gospodina zove Bogom Abrahamovim, Bogom Izakovim i Bogom Jakovljevim. A nije on Bog mrtvih, nego živih. Ta svi njemu žive!” I doista, kad ispovijedamo da vjerujemo u “općinstvo svetih” pri tome ne mislimo samo na one koji trenutno žive.

Odavanje počasti tijelima preminulih svetaca

U vezi toga treba najprije reći za rimokatoličanstvo da su “njegovi korijeni ukopani duboko u zemlju”. Pod ovime želim reći da rimokatoličanstvo (što je i općenito zajedničko pravovjernom kršćanstvu) gaji veliko poštovanje prema materiji.

Takav način pobožnosti stoji nasuprot opetovanih pojava gnosticizma u kršćanstvu. Naime, tijekom stoljeća pa sve do danas, uvijek ponovno su se pojavljivali stavovi koji su nastojali dodatno “produhoviti” kršćanstvo tako što su u različitim varijacijama negirali važnost “zemaljskog”, materijalnog ili ljudskog tijela.

Nasuprot gnostičkog vjerovanja da je ljudska duša na neki način zarobljena u zemaljskom tijelu, rimokatolici (i svi katolički kršćani) vjeruju da čovjeka čini jedinstvo duše i tijela. Čovjeku je određeno da (po uskrsnuću) i u vječnosti živi u tom jedinstvu. To znači da je naše tijelo također mi i da je nađe tijelo u suštini dobro. Govor našeg tijela i naše ponašanje izražava, to jest čini vidljivim, mnogo od onoga što se nalazi u našoj duši.

Apostol Pavao kaže da su tijela vjernika (1 Korinćanima 6, 19 i drugdje) hram Duha Svetog. Ovo rimokatolici razumijevaju i tako da se s velikim poštovanjem odnose čak i prema tijelima preminulih, koja su neodvojiva od nečije osobnosti. U smrti su naime tijelo i duša privremeno razdvojeni, ali bez tog jedinstva osoba nije potpuna.

Naravno da se zagovor nekog sveca može tražiti i bez prisustva njegova tijela. No za rimokatolike postoji neka posebna veza kada to čine u prisustvu svečeva tijela kao bitnog elementa njegove osobnosti.

Zapravo, od samih početaka Crkve kršćani su odavali počast tijelima mučenika. Bogoslužja su često odvijala u katakombama gdje su bili sahranjeni kršćanski mučenici ili čak na njihovim posmrtnim sanducima. Mnoge ranokršćanske kapele su građene na grobljima u blizini kostiju mučenika. Od tud potječe i ova praksa odavanja počasti tijelima preminulih svetaca. Stoga je ono duboko ukorijenjeno u povijesti.

Teološki gledano, opravdanost izražavanja počasti materijalnim predmetima, relikvijama i tijelima preminulih u rimokatoličanstvu i pravoslavlju se tumači jedinstvenim događajem inkarnacije Božjeg Sina u ljudskom tijelu i naravi.

Da zaključimo

Ovdje nam valja razlučiti ono što je opravdano od onoga što nije.

Rimokatolici smatraju da izražavanjem počasti relikvijama svetaca oni zapravo izražavaju štovanje Bogu za kojeg su ti sveci svjedočili. Smatraju da poštujući Božje službenike štuju njihova Gospodina.

Međutim, kako sami rimokatolici svjedoče, to odavanje počasti se često pretvori u “kult” ili “štovanje” samih svetaca ili njihovih tijela. Tada takva praksa počne suviše naličiti upravo na ono što sami rimokatolici negiraju, a to je idolatrija ili štovanje nekog drugog božanstva osim Jedinoga Boga. Ukoliko svećenici govore u terminima “kulta” i “štovanja” (izraz koji pripada Bogu), možemo samo zamisliti što sve o tome vjeruje slabije upućeni vjernički puk.

S obzirom na inkarnacijsku teologiju i otpor gnostičkim tendencijama, slažem se sa stavom poštovanja prema ljudskom tijelu, uključujući i dostojanstvenim odnošenjem prema tijelima preminulih. Također ni likovno prikazivanje sadržaja kršćanske vjere, kao ni izražavanje gesta poštovanja tim prikazima zbog onoga što simboliziraju, ne smatram nužno idolopokloničkim.

No oformljenje nekog “kulta”, vjerovanje da sami likovni prikazi, relikvije ili tijela svetaca mogu proizvesti čuda, te biti predmet štovanja, klanjanja ili pouzdanja, doživljavam opasno bliskima poganskoj idolatriji. Stoga s ovim potencijalno opasnim praksama treba biti vrlo oprezan i pažljivo insistirati na razlici. Pogled uma i srca treba biti mnogo više usmjeren prema samome Kristu nego prema bilo kojem svecu.

.

Jasmin Koso, travanj 2016.

.

(1) No pitanje zagovora je jedna velika nova tema koje smo se samo dotakli ovdje.

.

Više o ovoj temi:

http://bulldogcatholic.org/why-do-catholics-venerate-the-bodies-of-dead-saints/

http://www.catholicbridge.com/catholic/saints.php

Oglasi

2 misli o “Zašto rimokatolici odaju počast tijelima mrtvih svetaca?

  1. . . . baciše mrtvaca u grob Elizejev i odoše. Mrtvac, dotakavši se Elizejevih kostiju, oživje i stade na noge!!! (II Kr 13,21) 😀 😀 😀

  2. Jer mi nećeš ostaviti dušu u Podzemlju ni dati da pravednik tvoj truleži ugleda. (Ps 16,10 i Dj 2,27) – naravno, da se ovi reci u prvom redu odnose na Gospodina i Spasitelja našega Isusa Krista, ali i na zaista njegove učenike. Eto, tijelo svetog Lepolda Bogdana Mandića, do dana današnjeg nije ugledalo truleži, po Božjoj milosti, ali i ne samo njegovo, već i tijelo sv. Padre Pia, sv. Bernardice kojoj se Blažena ( . . . i svi naraštaji zvat će me blaženom (Lk 1,48)) Djevica Marija ukazala u Lurdu, sv. Male Terezije itd. Štovanje se iskazuje svecima, a klanjanje jedino Bogu.
    Neka Dobri Bog blagoslovi pisca gore navedenog teksta koji razmišlja srcem . . . 😀

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s