Idu li progresivnost i povijesno kršćanstvo zajedno

I zašto sam iscrpio interes za pisanje o pravovjerju, dogmatici i sličnom

 

Postoje oni koji će prigovoriti da progresivnost i povijesno kršćanstvo ne idu zajedno. Mnogi će također reći da biti progresivan znači nepoštivanje Biblije.

Može li se biti progresivan kršćanin, a istodobno negirati tvrdnje da to znači odbacivanje povijesne kršćanske vjere i nepoštivanje Biblije? Idu li progresivnost i povijesno kršćanstvo jedno s drugim?

Mogu govoriti u svoje vlastito ime. Povijesno kršćanstvo i Vjerovanja prihvaćam kao sastavni dio identiteta i definicije kršćanstva, dok svoju protestantsku konfesiju prihvaćam kao, unatoč manama, dobar i zdrav okvir vjere, i također dio identiteta. No nikako ne u kategorijama isključivosti, konačnosti i apsoluta!

Konačna odluka što trebamo vjerovati i kako živjeti leži na našem (potrebno je da budu kvalitetno izgrađeni) razboru, savjesti i intuiciji. Crkva (kler i službenici) može i treba pomoći u kvalitetnom odgoju, obrazovanju i izgradnji ovih alata, no ne smije se postavljati kao nadređena nad ljudskom osobnošću, savješću i odlukama.

Po uzoru na kršćansku mističnu duhovnu tradiciju, ni ja ne odbacujem povijesne teološke spoznaje i dogme, no smatram da je Bog istovremeno daleko iznad njih, nama neshvatljiv i nespoznatljiv, našim ograničenim zamislima i riječima neopisiv. Boga možemo susresti samo u Njegovom božanskom djelovanju, i to ne kao neku realnost izvan nas, već prvenstveno duboko u nutrini, osobno-subjektivno, iskustveno i intuitivno.

Dakle, izgrađen razbor prihvaćam kao dobrog nadziratelja, korektiv i polazište za duhovno iskustvo nečega što je u svojoj biti iznad razuma.  Povijesno kršćanstvo, dogme i Bibliju prihvaćam kao standard i objašnjenje, u skladu s našim ljudskim sposobnostima shvaćanja, onoga što je u svojoj punini daleko iznad naših sposobnosti. To je nešto poput načina na koji se govori maloj djeci…

Mnogi će reći da se treba pouzdati i vjerovati u ono što piše u Bibliji. Slažem se. Bibliju shvaćam vrlo ozbiljno.  No tumačenje Biblije oduvijek je tako zdvajajuće, ambivalentno i fluidno iskustvo (a također i bolna točka ideje protestantizma).

Možemo se samo zapitati u čije to točno tumačenje i tvrdnje moram vjerovati? S obzirom na ovo, u različitim zajednicama postoje dvije krajnosti, jedni lako odu u teološku anarhiju, a drugi teže ka uzdizanju autoriteta klera (vrlo problematičnom po protestantski identitet). I ovdje trebamo ustvrditi da u konačnici svatko treba osobno odlučiti što će vjerovati i kako će živjeti.

U skladu s povijesnom kršćanskom vjerom, i sam vjerujem da je Biblija je po svojoj naravi Bogom nadahnuta i sveta. No nije i sama po sebi nepogrešiva (posebno ne po današnjim standardima točnosti). Ona je i ljudska knjiga. Nepogrešivim smatram  ono što meni i nama Bog kroz nju želi i namjerava poručiti. No pri tome, u tumačenju pojedinog teksta, ne mora postojati samo jedan pravi odgovor, već nam tekst može govoriti na mnogo i to uvijek novih načina. Isto tako, svi tekstovi Biblije ne vrijede uvijek isto i  jednako za sve ljude, u svim vremenskim razdobljima i situacijama.

Osim toga, od početaka pa do danas, mnogi kršćani, oci i crkveni učitelji vjerovali su u vrlo različite, a katkada i oprečne stvari, te i dalje ostajali u okvirima „pravovjernosti“. Također su iznosili i brojne tvrdnje koje su nama danas neprihvatljive. I te razlike i razmimoilaženja su dio povijesnog kršćanstva, a što je i bit duhovne slobode. Stoga smatram da, pogotovo danas, nitko drugoj osobi ne bi smio nametati što i kako treba vjerovati, preko njene savjesti, razbora i izbora.

U skladu sa svime rečenim, vidljivo je da kao umjereno progresivan kršćanin prihvaćam i cijenim povijesno kršćanstvo, Vjerovanja i Bibliju, no konstatiram da sama duhovnost seže mnogo dalje od svega toga. Duhovnost treba biti prvenstveno slobodna i neopterećena – treba joj dati „krila da leti“, a ne ju tjerati da živi u grču i tjeskobi pravovjerja.

Stoga sam do daljnjega iscrpio interes za teme iz konfesionalizma, pravovjerja i dogmatike. U međuvremenu možete pratiti blog „Ispravan tok“.

.

Jasmin. Koso, listopad 2017.

 

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s