Kako gledati na Bibliju?

Što s najbrutalnijim tvrdnjama i događajima u Bibliji?

Izvor fotografije: https://www.askideas.com

Protestantizam svoju pojavu na povijesnoj sceni može zahvaliti neposluhu biskupskom autoritetu. Stoga crkve koje sebe žele smatrati protestantskim trebaju biti vrlo oprezne kad se pozivaju na autoritet vodstva, ograničavajući nečiju slobodu savjesti i uvjerenja, jer time mogu postati kontradiktorne u sebi. Autentični protestant je onaj koji drži do odgovorne slobode vlastite savjesti i uvjerenja.

No reći će netko: „Ali Luther je bio poslušan Bibliji!“

Tako je. Luther je bio poslušan Bibliji, tumačeći ju u skladu s vlastitim razumijevanjem u duhu zapadnog srednjevjekovnog kršćanstva (velikog straha od Boga i  Božje kazne), te kontekstu sukoba s Katoličkom crkvom nakon kritike prodaje oprosta.

Danas možemo s pravom postaviti pitanje je li Lutherovo tumačenje bilo sasvim u skladu s kontekstom u kojem je apostol Pavao pisao svoje Poslanice i s onim što je izvorno imao na umu.

 

Kako onda gledati na Bibliju?

Biblija nam nije data zato da bi čovjek odustao od razmišljanja.

Dapače, ona je na neki način podložna volji, te kognitivnim procesima, to jest našoj sposobnosti razumijevanja i zaključivanja. Bez sposobnosti razmišljanja Biblija nam ne bi bila ni od kakve koristi.

Isto tako, pouke iz Biblije djeluje u sinergiji s našom savješću i stavovima. Biblija ih oblikuje, ali istovremeno, naša savjest i unaprijed stečeni stavovi utječu na naše razumijevanje i zaključke. Na naše razumijevanje Biblije utječe i egzistencijalni te svaki drugi kontekst u kojem se nalazimo.

 

Kako ja razmišljam o Bibliji?

Kao prvo, o njoj razmišljam kao o Bogom nadahnutom tekstu, ali i kao knjizi ljudskoj.

Kao Bogom nadahnuti tekst, ona nas u svakom svom dijelu može nečemu poučiti.

Bibliju smatram najvjerodostojnijim izvorom informacija o Bogu. Među ostalim i zato jer je brutalno iskrena i o “prljavom rublju” u povijesti Božjeg naroda, i zato jer nema “peglanja i dotjerivanja” teksta.

Istovremeno, kao knjiga ljudska, ona u svojoj izvanjskoj formi u kojoj je napisana sadrži i nepreciznosti i netočnosti  (pisci Bibliju nisu pisali u transu).

Pisci su pojedine knjige pisali u vlastitom egzistencijalnom i kulturološkom kontekstu, potrebama i s određenim razumijevanjem Boga. Određeni, napose povijesni, tekstovi, primarno su pisani za vrijeme i potrebe zajednice u kojima su nastali.

Zato kroz Biblijske tekstove možemo također svjedočiti, kako civilizacijskom razvoju, tako i razvoju poimanja Boga (od plemenskog ratnog Boga, sve više prema Bogu milosrđa i suosjećanja). I taj razvoj može biti određena duhovna pouka Biblije…

Osim toga, i Bog se ljudima obraća onako kako se odrastao čovjek obraća maloj djeci. Bog se u izvanjskoj formi biblijske poruke prilagodio čovjeku (u određenom vremenu i kontekstu). Treba razlikovati izvanjsku formu i pravi sadržaj poruke.

Stoga ne uzimam cijelu Bibliju doslovno. Biblija nas uvijek može nečemu poučiti, no pouka uvijek ne proizlazi iz vjerovanja u doslovnu točnost njezinih tvrdnji.

Pri tumačenju, biblijski tekst nastojim sagledati u kontekstu, te cijenim princip da Biblija tumači Bibliju. Nastojim također uzeti u obzir raznovrsnu tradiciju tumačenja unutar Crkve, te posvetiti pažnju načelu razboritosti i vlastitom duhovnom iskustvu.

Vjerujem u “kanon unutar kanona”; smatram da pojedini dijelovi Biblije imaju veći autoritet. Za mene najveći autoritet imaju riječi, djela i primjeri pripisani samom Isusu. Stoga u razumijevanju Biblije koristim “hermeneutički ključ” ljubavi, milosti, milosrđa, mira, dobra, slobode i pravednosti.

Isus Krist nam je otkrio Boga (Ivan 1, 18; 14,9). To je isti onaj Isus koji je pomoć mogao pozvati više od dvanaest legija anđela (Mt 26, 53) ali je umjesto toga na križu molio za svoje neprijatelje (Lk 23, 34). Shvaćanje Starog Zavjeta i samog Boga nakon Isusa definitivno više ne može biti isto.

 

U Starom zavjetu postoje opisi teških pokolja, zločina (pa i genocida) navodno učinjenih po Božjoj direktnoj naredbi. Takvi tekstovi imaju teške moralne implikacije (npr. Br 31, 17-18; Pnz 3, 6; 1 Sam 15, 3 i drugdje).

Kršćani koji takve tvrdnje uzimaju kao doslovno istinite ipak čine odmak i kažu da kršćani ne bi trebali tako postupati. Ograđuju se uglavnom ističući različit teološki i politički položaj Crkve i starozavjetnog Izraela. No to je moguća promatrati na dva načina; ili njihova savjest ipak odbacuje takvo nasilje i oni u stvari ne bi bili spremni ubijati u Božje ime, ili bi i oni bili doista spremni ubijati cijele obitelji, žene i djecu ukoliko bi se Crkva našla u poziciji Izraela. U slučaju da je na stvari ovo potonje onda se ne treba čuditi i zgražati nad vjerskim terorom današnjice.

 

Onda, kako se nositi s najgorim epizodama i postupcima Božjih ljudi? Kako shvatiti najbrutalnije tvrdnje i događaje u Bibliji?

Jedan od načina jest da ih ignoriramo dok ipak vjerujemo da je Bog dobar. No to je ono što često ljude odbija od kršćanstva.

Možemo također smatrati da su takvi tekstovi u Bibliji čisto ljudska greška, te da oni nemaju ništa s Božanskim nadahnućem. No tako ćemo biti nesigurni na što se osloniti kao nadahnuti tekst.

No možemo zaključiti i to da je Bog ipak inspirirao i takve tekstove kako bi doveo do zgražanja i osude takvih postupaka, tvrdnji i općenito, razotkrivanja instrumentalizacije Boga od strane ljudi.

Tako Bogom nadahnuti element u tekstu otkriva ljudske greške i zablude. Razotkriva ono što u povijesti ljudskog shvaćanja Boga treba biti prevaziđeno. Bog nije dozvolio da se ti tekstovi nađu u Bibliji kako bi opravdao nasilje i zločine, već kako bi ih doveo do osude i nadrastao u Kristu, a nas odvratio od takvog razmišljanja i postupaka.

.

Jasmin Koso, veljača 2018.

 

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s